Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8153
Title: إستراتيجية جودة الخدمات وأثرها على تحقيق و تنمية الميزة التنافسية لشركات التأمين في الجزائر : دراسة حالة شركة أكسا للتأمينات
Authors: أوسليمان، سمية
Keywords: إدارة الجودة- الخدمات
شركات التأمين- الميزة التنافسية
شركة أكسا للتأمينات
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر 3
Abstract: يعالج موضوع الأطروحة الموسومة "إستراتيجية جودة الخدمات وأثرها على تحقيق و تنمية الميزة التنافسية لشركات التأمين في الجزائر: دراسة حالة شركة أكسا للتأمينات "إشكالية تتمحور حول تحديد الأثر الذي يلعبه تطبيق نظام الجودة في إكساب المؤسسات الخدمية الريادة و التفوق من خلال تقديم خدمات ومنتجات في أفضل صورة،و سمتها الأساسية هي التميز المستدام والذي يتماشى وأذواق الزبائن المتطورة والمتنامية. يهدف البحث لتحديد مستوى جودة الخدمة التي تقدمها شركة أكسا للتأمينات الجزائر لزبائنها وإمكانيتها في تحقيق التفوق على منافسيها ، من خلال استطلاع أراء عينة من الزبائن والتي بلغت ( 150) زبونا تم توزيع الاستبانات عليهم بهدف جمع البيانات و المعلومات اللازمة مع طبيعة الموضوع، و تم التوصل إلى وجود علاقة طردية بين جودة الخدمات والميزة التَّنافسية للمؤسسة الخدمية، فكلما كانت الجودة مرتفعة كلما أهلها لامتلاك ميزة تنافسية ذات مرتبة مرتفعة، والعكس صحيح ، وهذا ما توصلت إليه الدراسة في شقها التطبيقي. The thesis subject titled" strategy of quality of services and its impact on achieving and developing the competitive advantage of insurance companies in Algeria: A case study of the AXA Insurance Company "a problem centered on determining the impact that the application of the quality system plays in giving service institutions leadership and superiority by providing services and products in the best picture. Its main characteristic is sustainable excellence that is in line with the evolving and growing tastes of customers. The research aims to determine the level of service quality provided by AXA Insurance Company Algeria to its customers and its potential to achieve superiority over its competitors, by surveying the opinions of a sample of customers, which amounted to (150) customers. To the existence of a direct relationship between the quality of services and the competitive advantage of the service institution, the higher the quality, the more qualified it to possess a competitive advantage of a high rank, and vice versa, and this is what the study concluded in its applied part.
Description: ص. 337
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8153
Appears in Collections:دكتوراه العلوم السياسية والعلاقات الدولية

Files in This Item:
File SizeFormat 
د.1832.320.pdf5.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.