Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10256
Title: السياقات الدولية للمؤسسات الإعلامية في عصر مجتمع المعلومات
Other Titles: حالة المؤسسات الإعلامية الجزائرية
Authors: قانة, مسعود
Keywords: المؤسسات الإعلامية
مجتمع المعلومات
الإعلام
المعلومات
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مختلف السياقات التي يمكن أن تأثر على الميزة التنافسية للمؤسسات الإعلامية وقد تم التركيز على السياق الاقتصادي والسوسيو ثقافي والتكنولوجي عن طريق معرفة مدى الاهتمام بها من طرف مؤسسة التلفزيون الوطني الجزائريENTV من وجهة الجمهور الخارجي المتمثلة في عينة من سكان ولاية توقرت الجزائر وحاولت هذه الدراسة الإجابة عن التساؤل الرئيسي التالي : ما مدى مساهمة اهتمام قنوات التلفزيون الجزائري بالسياقات الاقتصادية و السوسيو ثقافية والتكنولوجي في اكتسابه للميزة التنافسية من وجهة نظر عينة من سكان ولاية توقرت الجزائر؟اتبعت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في إطاره النظري والمنهجي المسحي في إطاره الميداني كما تم الاعتماد على أداة الاستبيانة و الملاحظة البسيطة ثم تبويب و تحليل هذه البيانات باستخدام برنامج SPSS في نسخته 25 حيث تم توزيع الاستبيان على عينة قصديه قوامها 500 مفردة قابلة للدراسة من جمهور التلفزيون العمومي الجزائري لولاية توقرت وتوصلت الدراسة بعد التحليل الإحصائي إلى مجموعة من النتائج نذكر منهاوجود اهتمام مقبول من طرف قنوات التلفزيون الجزائري بالسياقات الإقتصادية والسوسيو ثقافية والتكنولوجيا إلا أنها تبقي غير كافية نظرا للتحديات الداخلية والخارجية من وجهة نظر جمهور عينة الدراسة؛وجود علاقة ارتباط طردية بين كل سياق(الاقتصادي، السوسيو ثقافي،التكنولوجي) بالسياق الكلي محل الدراسة؛ تبين مما سبق وجود مقومات الميزة التنافسية من وجهة نظر أفراد العينة إلى أنها تبقى غير كافية نظرا للتحديات الداخلية والخارجية This study aimed to detett Various contexts which can affect on the competitive advantage of media institutions. the focus has been on the economical context, Socio cultural and the technological Context by determining the extent of intrest from the Algerian National Television Corporation. from the prespective of the external audience represented by a Sample of residents of Touggourt province, Algeria, and this Study attempted to answer the following main question: To what extent do Algerian television Channels Contribuite, from the prespective of a Sample of residents Touggourt province. Algeria to their Competitive advantage through their interst in economic Socio cultural and technological contests? THis Study followed the descriptive analytical method within its theoretical and methodological frame work emplaying. of a questionnaire survey method in the field. it relied on the use and Simple observation followed by the tabulation and avalyris of data using SPSS software in it's 25 edition, the questionaire was distributed to a purposive Sample of 500 eligible participants from the audience of Algerian public Television in Touggout province. After Statistical analysis. the Study arrived at Several results including: There are a reasonable level of interest from Algerian television channels in economic, Socio-cultural and Techological Contests yet it remains insufficient due to internal and the External challenges from the perspective of the Study Sample residents Touggourt province. Algeria. to their Competitive advantage through their interst in economic Socio cultural and technological contests? There are a reasonable level of interest from Algerian television channels in economic, Socio-cultural and Techological Contests yet it remains insufficient due to internal and the External challenges from the perspective of the Study Sample There is a Significant positive correlation between each contest (economic, Sociocultural, techonological) and the overall Context of the Study area as indicated earlier, there are elements of competitive advantage from. the prerspective of the Sample individuals, yet they remain insufficient due to internal and external
Description: 192 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10256
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2152.070.pdf3.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.