Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10221
Title: | الإتصال التربوي وعلاقته في تحقيق التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ التعليم الثانوي الممارسين للتربية البدنية والرياضية |
Other Titles: | دراسة وصفية تحليلية لبعض ثانويات شمال ولاية سطيف |
Authors: | سياسي, العياشي |
Keywords: | الاتصال التربوي التفاعل الاجتماعي تلاميذ التعليم الثانوي التربية البدنية |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | جامعة الجزائر3:معهد التربية البدنية والرياضية |
Abstract: | هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على الاتصال التربوي وعلاقته في تحقيق التفاعل الاجتماعي لدى تلاميذ التعليم الثانوي الممارسين للتربية البدنية، أجريت الدراسة على عينة مكونة من (316) تلميذ وتلميذة موزعين على 7 ثانويات شمال ولاية سطيف،وعينة مكونة من (30)أستاذ مدرس للتربية البدنية والرياضية موزعين على 12 ثانوية من أصل 19 ثانوية شمال الولاية، ولجمع البيانات الخاصة بالدراسة ولتحقق من أهدافها تم استخدام المنهج الوصفي لأنه ملائم لطبيعة الموضوع. أما أداة جمع البيانات تم الاعتماد على استبيان خاص بالتلاميذ واستبيان خاص بالأساتذة تحتوي الأداة على أسئلة مغلقة يقوم المبحوث باختيار جواب إما (دائما، غالبا، أحيانا، نادرا، وأبدا) أو (موافق بدرجة كبيرة جدا، بدرجة كبيرة، بدرجة متوسطة، بدرجة ضعيفة، بدرجة ضعيفة جدا) والغرض منها الحصول على معلومات محددة يسهل تكميمها ووضعها في جداول إحصائية من أجل تحليلها، الاستبيان مكونة من 50 عبارة موزعة على خمس محاور. تمت المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، حيث جاءت نتائج الدراسة على النحو التالي: - فعالية الاتصال التربوي في حصة التربية البدنية والرياضية مرتبطة بمهارات الاتصال التربوي لدى الأستاذ ونوعية الاتصال التربوي بين الأفراد الفاعلين أثناء الحصة. - فعالية التفاعل الاجتماعي في حصة التربية البدنية والرياضية مرتبطة بالعلاقات والعمليات الاجتماعية لدى التلاميذ والأنشطة الجماعية التي يمارسونها. - طبيعة العلاقة بين الاتصال التربوي والتفاعل الاجتماعي تتسم بطابع طردي حيث كلما زادت فعالية الاتصال التربوي ارتفع مستوى التفاعل الاجتماعي بين الأفراد الفاعلين في الحصة. The study is titled" educational communication and its relationship to achieving social interaction among secondary school students practicing physical education and sports." The study aimed to try to identify educational communication and its relationship to achieving social interaction among secondary school students practicing physical education and sports. the study was conducted on a sample consisting of (316) male and female students distributed among 7 high schools in the north of the state of Setif, selected randomly, and a sample consisting of (30) physical education and sports teachers distributed among 12 high schools who were chosen intentionally out of 19 high schools in the north of the state. To collect data for the study and to verify its objectives, the descriptive method was used because it is appropriate to the nature of the subject.as for the data collection tool, it relied on a questionnaire for students and a questionnaire for teachers. The tool contains closed questions. the respondent chooses an answer either (always, often, sometimes, rarely, and never) or (agree to a very great degree, to a great extent, to a moderate degree, to a weak degree, to a very weak degree) and its purpose is to obtain specific information that can be easily quantified and placed in statistical tables for analysis. The questionnaire consists of 50 statements divided into five axes. Statistical processing was carried out using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, and the results of the study were as follows: - Effective educational communication prevails in the physical education and sports class. - Effective social interaction prevails among secondary education students practicing physical education and sports. La thèse s’intitule" la communication éducative et sa relation dans la réalisation de l’interaction socialentre les élevés du secondaire pratiquant l’éducation physique." L’étude visait à tenter d’identifier la communication éducative et sa relation dans la réalisation de l’interaction social entre les élevés du secondaire pratiquant l’éducation physique, l’étude a été menée sur un écha ntillon de 316 élèves hommes et femmes répartis dans 7 lycées du nord de l’Etat de Setif, et un échantillon de 30 professeur de l’éducation physique répartis du nord de l’Etat pour collecter les données, pout l’étude et pour vérifier ses objectif, l’approche descriptive a été utilisée car elle est adaptée à nature du sujet, quant à l’outil de collecte de données, nous sommes appuyés sur un questionnaire destiné aux étudiants et un questionnaire destiné aux enseignants, l’outil contient 50 énoncés répartis sur 5 axes auxquels répondent des recherches , son objectif est d’obtenir des information spécifiques qui peuvent être facilement quantifiées et placées dans des tableaux statistiques pour analyse. Le traitement statistique a été effectué à l’aide du progiciel statistique pour le programme science social (spss) et les résultats de l’étude étaient les suivants: - l’efficacité de la communication éducative dans le cours d’éducation physique et sportive est liée aux compétences en communication éducative du professeur et à la qualité de la communication éducativeentre les acteurs lors du cours. - l’efficacité de l’interaction sociale dans les cours d éducative physique et sportive est liée aux relations et aux processus sociaux entre les élèves et aux activités de groupe qu’ils pratiquent. - la nature de la relation entre la communication éducative et l’interaction sociale est caractérisée par un caractère, ou l’efficacité de la communication éducative augmente le niveau d’interaction social entre les acteurs de la part |
Description: | 183 ص. |
URI: | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10221 |
Appears in Collections: | دكتوراه التربية البدنية والرياضية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
version finale de la thèse (4).pdf | 3.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.