Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10153
Title: بناء رأس المال الإجتماعي في المجتمع الشبكي
Other Titles: دراسة مسحية على عينة من النساء المستخدمات لموقع الفيسبوك بمنطقة البليدة في الفترة الممتدة من 2023/11/25 إلى 2024/05/04
Authors: زاوي, مريم
Keywords: المجتمع
المجتمع الشبكي
شبكات التواصل الاجتماعي
الفيسبوك
التفاعل الإجتماعي
رأس المال
الاستثمار
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف دور منصة الفيسبوك في بناء رأس المال الاجتماعي لدى المرأةالجزائرية بمنطقة البليدة، وقد تم ذلك من خلال تحليل مجموعة من المؤشرات الأساسية مثل الدعم الاجتماعي، الثقة الاجتماعية، المشاركة المدنية، وبشكل أكثر تحديدًا سعت الدراسة إلى فهم كيفية استخدام المرأة الجزائرية للفيسبوك وكيفية استفادتها من هذه المنصة في تعزيز علاقاتها الاجتماعية وتوسيع نطاق مشاركتها في المجتمع، وللإجابة على الاشكالية وفرضيات الدراسة اعتمدنا على منهج المسح والاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات.وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها أن شبكة العلاقات التي تشكلها المستخدمات على موقع الفيسبوك ترتبط ايجابا برصيد رأس المال الاجتماعي المتشكل لديهن ويبرز ذلك من خلال الدعم الاجتماعي والشعور بالانتماء إلى أصدقائهن على الموقع. كما ترتبط عادات وأنماط استخدامهن لموقع الفيسبوك بشكل ايجابي بالمشاركة المدنية وحضورهم في النقاش حول مختلف القضايا التي تثير اهتمامهن، كما يساهم الموقع في تمكينهن اجتماعيا ومهنيا من خلال تبادل الخبرات والموارد والحصول على فرص وظيفية ومهنية. This study aims to explore the role of Facebook in building social capitalamongAlgerianwomen in the Blida region. This was achieved through an analysis of a set of key indicators, such as social support, social trust, and civic engagement. More specifically, the study sought to understand how Algerian women use Facebook and how they benefit from this platform in strengthening their social relationships andexpanding their participation in society. To answer the research question and test the hypotheses, a survey methodology was adopted as the primary tool for data collection. The study found that thenetwork of relationships formed by female users on Facebook is positively associated with their social capital, as evidenced by social support and a sense of belonging to their online friends. Furthermore, their habits and patterns of Facebook use are positively correlated with civic engagement and theirparticipation in discussions on various issues of interest to them. The platform also contributes to their social and professional empowerment through the exchange ofexperiences and resources, and the acquisition of job and career opportunities. L'objectif de l'étude actuelle est d'explorer le rôle de la plateforme Facebook dans la construction du capital social des femmes algériennes dans la région de Blida. Cela a été fait en analysant un ensemble d'indicateurs de base tels que le soutien social, la confiance sociale, la participation civique. Plus précisément, l'étude visait à comprendre comment les femmes algériennes utilisent Facebook et en tirent parti pour renforcer leurs relations sociales et élargir leur participation à la communauté. Pour répondre au problème et aux hypothèses de l'étude, nous avons adopté une méthodologie d'enquête et de questionnaire comme principaux outils de collecte de données. L'étude a abouti à plusieurs résultats, dont le fait que le réseau de relations que les utilisatrices construisent sur Facebook est positivement lié au capital social qu'elles ont construit, soulignant le soutien social et le sentiment d'appartenance à leurs amis sur la plateforme. De plus, les habitudes et les modèles d'utilisation de Facebook par les femmes sont positivement liés à la participation civique et à leur présence dans les discussions sur diverses questions qui les intéressent. Le site contribue également à leur autonomisation sociale et professionnelle en échangeant des connaissances et des ressources, ainsi qu'en accédant à des opportunités d'emploi et professionnelles.
Description: 296 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10153
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2090.070.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.