Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10016
Title: البعد الدلالي للصورة التعليمية في مجال البيئة
Other Titles: دراسة تحليلية سيميولوجية لعينة من صور الكتب المدرسية للمرحلة الإبتدائية في الجزائر
Authors: مرمول, زينة
Keywords: الصور في التعليم
البيئة المدرسية
الكتب- رسم وتصوير
الكتب الدراسية
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف الأبعاد الدلالية للصورة التعليمية في مجال البيئة؛ حيث تم الاعتماد على المنهج المسحي، واستخدام التحليل السيميولوجي (مقاربة رولان بارث) أداة للدراسة، وقد اختير مجتمع الدراسة البالغ عدده 270 صورة تصب كلها في موضوع البيئة، والمتضمنة في كتب اللغة العربية للمرحلة الابتدائية في الجزائر (الجيل الثاني 2016/2017) للأطوار الثلاثة، وعليه؛ خضعت عشرون(20) صورة للتحليل السيميولوجي بشكل قصدي بغية فهم البنية الدلالية للعلامات البصرية المستخدمة فيها واستنباط المعاني الضمنية المرتبطة بها؛ إذ توصلت نتائج الدراسة إلى: تبيان أهمية استخدام الصور في سياق التعليم حول البيئة؛فهي تحمل دلالات متعددة تقدم لمحة عن المشكلات البيئية في خطاب تعليمي بصري فاعل في محتواه حيث تسهم بشكل كبير في تعزيز الوعي البيئي للمتعلم وتحفيزه لاستكشاف وفهم قضايا البيئة بشكل أعمق. Cette étude vise à explorer les dimensions sémantiques des images éducatives dans le domaine de l'environnement. La méthode de l'enquête a été adoptée, utilisant l'analyse sémiotique (inspirée par l'approche de Roland Barthes) comme outil d'étude. Un total de 270 images liées à des sujets environnementaux ont été sélectionnées à partir des manuels scolaires en langue arabe pour l'éducation primaire en Algérie (Deuxième Génération 2016/2017) pour les trois cycles. Vingt (20) images ont été intentionnellement soumises à une analyse sémiotique afin de comprendre la structure sémantique des signes visuels utilisés et de déduire les significations implicites qui leur sont associées. Les résultats de l'étude ont révélé l'importance de l'utilisation des images dans les contextes éducatifs concernant l'environnement. Ces images portent de multiples connotations, offrant des perspectives sur les questions environnementales dans un discours éducatif visuel actif. Elles contribuent grandement à renforcer la conscience environnementale des apprenants et à les motiver à explorer et comprendre plus profondément les enjeux environnementaux. This study aims to explore the semantic dimensions of educational images in the field of environment. The survey method was adopted, utilizing semiotic analysis (inspired by Roland Barthes' approach) as a tool for the study. A total of 270 images related to environmental topics were selected from Arabic language textbooks for primary education in Algeria (Second Generation 2016/2017) for all three cycles. Twenty (20) images were intentionally subjected to semiotic analysis to understand the semantic structure of the visual signs used and deduce the implied meanings associated with them. The study findings revealed the significance of using images in educational contexts about the environment. These images carry multiple connotations, providing insights into environmental issues in an active visual educational discourse. They greatly contribute to enhancing learners' environmental awareness and motivating them to explore and comprehend environmental issues more deeply.
Description: 292ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10016
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2047.070.pdf5.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.