Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمناصري, نسيمة-
dc.date.accessioned2024-05-09T10:04:50Z-
dc.date.available2024-05-09T10:04:50Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9657-
dc.descriptionمراجع ص.230 ملاحقen_US
dc.description.abstractإن ممارسة اليقظة المعلوماتية في شكلها الرقمي من خلال تحليل شبكات التواصل الاجتماعي، يمكن المؤسسة من الحصول على إشارات معلوماتية وتحديد درجة التأثير المحتمل أنتحدثه على صورتها الذهنية. ينطلق بحثنا من التعرف على واقع ممارسة اليقظة المعلوماتية الرقمية على مستوى الدرك الوطني وعلاقته بصورته الذهنية، ضمن مقاربة وصفية لعينة من شبكات التواصل الاجتماعي مجتمعا لبحثنا، وفي ظل محدودية الإحاطة بتلك الشبكات اعتمدنا أسلوب المعاينة القصدية الذي مكننا من حصرها في شبكتي الفيس بوك واليوتيوب، وقياسا لذلك الواقع اعتمدنا استمارة المقابلةمن خلال استهداف القائمين على اليقظة بالمؤسسة. إن بحثنا يستهدف بالأساس جمع وتحليل معلومات ذات طابع استباقي ناتجة عن تطبيق مراحل اليقظة الرقمية بشأن الصورة، على تعليقات الجمهور المتفاعل مع المنشورات التي تناولتالدرك الوطني خلال سنتي 2021 و 2022 عينة للتحليل، اعتمادا على تحليل المضمون بفئاته لقد توصلنا من خلال بحثنا إلى أن اليقظة الممارسة على مستوى مؤسسة الدرك الوطني شكلا ومضمونا. The practice of digital information vigilance, through the analysis of social media networks, enables an organization to obtain informational signals and determine the potential impact on its mental image. Our research begins with an understanding of the reality of digital information vigilance within the National Gendarmerie institution and its relationship with its mental image. We adopt a descriptive approach for a sample of social media networks as the community for our research. Given the limitations in covering all networks, we employed a purposive sampling method, focusing on Facebook and YouTube. In line with this reality, we utilized interview questionnaires targeting those responsible for vigilance within the institution. Our research primarily aims to gather and analyze anticipatory information resulting from the application of digital vigilance stages regarding the image, focusing on public comments on posts related to the National Gendarmerie during the years 2021 and 2022 as a sample for analysis. We rely on content analysis, categorizing both form and substance. La pratique de la veille informationnelle numérique par l'analyse des réseaux sociaux permet à l'entreprise d'obtenir des signaux informationnels et de déterminer le degré d'impact qu'elle est susceptible d'avoir sur son image mentale. Notre recherche s'appuie sur la réalité de la pratique de la veille informationnelle numérique au sein de la Gendarmerie Nationale et son rapport à son image dans une approche descriptive d'un échantillon de réseaux sociaux en tant que communauté de recherche dans notre cas, compte tenu de l'accès limité à ces réseaux, nous avons adopté une méthode de prévisualisation intentionnelle qui nous permet de les limiter à Facebook et Youtube, et pour mesurer cette réalité, nous avons adopté le questionnaire d'entrevue en ciblant les chargés de veille de cetteinstitution. Notre recherche vise principalement à collecter et analyser des informations proactives issues de l'application des étapes de la veille image sur les commentaires du public en interaction traitant la Gendarmerie Nationale entre 2021 et 2022en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصالen_US
dc.subjectاليقظة المعلوماتيةen_US
dc.subjectالدرك الوطنيen_US
dc.subjectشبكات التواصل الإجتماعيen_US
dc.subjectاليوتيوبen_US
dc.subjectالفيسبوكen_US
dc.titleمساهمة اليقظة المعلوماتية في تحسين الصورة الذهنية لمؤسسة الدرك الوطنيen_US
dc.title.alternativeدراسة وصفية لعينة من شبكات التواصل الإجتماعي الفيسبوك واليوتيوب لسنتي 2021 و 2022en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2029.070.pdf13.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.