Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9594
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | صخراوي, اسماء | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-15T10:52:31Z | - |
dc.date.available | 2024-02-15T10:52:31Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9594 | - |
dc.description | 245ص. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة وتبين أهمية تبني وتطبيق إدارة المعرفة في المؤسسة ومحاولة معرفة الدور الذي يلعبه حسن تطبيق واستغلال ادارة المعرفة من خلال عمليات ادارة المعرفة، في تحسين القدرة على الابداع من منظور العمليات الإبداعية؛ أي التعرف على دور عمليات ادارة المعرفة في تحسين أبعاد التفكير الإبداعي المبني على اطار "بنية الفكر" "SOI" لــ (Guilford) لدى أفراد المؤسسة. الأساليب والطرق: لتحقيق أهداف الدراسة تم تسليط الضوء "نظريا":على القراءات الأدبية لمتغيرات الدراسة من خلال التطرق إلى ماهية ادارة المعرفة وعملياتها الأربعة المتفق عليها في الأدبيات النظرية بالنسبة للمتغير المستقل، كما تم تناول ماهية الإبداع من منظور العملية الإبداعية وأبعاد التفكير الإبداعي الأربعة لــ "SOI","تطبيقيا": تم إسقاط المفاهيم النظرية على الواقع بالمؤسسة محل الدراسة، وكان عنصري العمليات الأربعة لإدارة المعرفة (التوليد، التشارك، التخزين، التطبيق)، والأبعاد الأربعة للتفكير الإبداعي(الأصالة، المرونة، الطلاقة، الحساسية)هم الإطار في هذه الدراسةحيث تم تصميم أسئلة الإستبيان الإلكتروني لهذين العنصرين وتعريفاتهم كمعيار رئيسي، ولقد تم استخدام الإستبيان الإلكتروني بغرض جمع البيانات وتحليلها باستخدام أسلوب نمذجة المعادلات الهيكيلية بالمربعات الصغرى الجزئية القائمة على التباين (SEM_ PLS)عن طريق البرنامج الإحصائي (PLS4-SMART) واختبار فرضيات الدراسة حيث تم توزيع الإستبيان على عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة بلغ حجمها (100مفردة) أين تم استرجاع( 72) استبانة صالحة للتحليل، النتائج: أشارت نتائج الدراسة إلى وجود أثر إيجابي دال إحصائيا لعمليات إدارة المعرفة الأربعة مجتمعة في تحسين أبعاد التفكير الإبداعي لأفراد المؤسسة محل الدراسة This study aimed to know and demonstrate the importance of adopting and applying knowledge management in the organization and to try to know the role played by the good application and exploitation of knowledge management through knowledge management processes, in improving the ability to be creative from the perspective of creative processes, that is, identifying the role of knowledge management processes in improving Dimensions of creative thinking based on Guilford's "Structure of Intellect" (SOI) framework among organization members. Methods: To achieve the objectives of the study, light was shed "theoretically": on the literary readings of the variables of the study by addressing the nature of knowledge management and its four processes agreed upon in the theoretical literature with regard to the independent variable. The nature of creativity was also addressed from the perspective of the creative process and the four dimensions of creative thinking. "SOI", "applied": The theoretical concepts were projected onto the reality of the institution under study, and the elements of the four processes of knowledge management (generation, sharing, storage, application), and the four dimensions of creative thinking (originality, flexibility, fluency, sensitivity) were the framework in This study, where the electronic questionnaire questions were designed for these two elements and their definitions as the main criterion, and the electronic questionnaire was used for the purpose of collecting and analyzing data using the structural equation modeling method with partial least squares based on variance (SEM_PLS) using the statistical program (PLS4-SMART) and testing hypotheses. The study, where the questionnaire was distributed to a simple random sample of the study population, the size of which was (100 items), where (72) valid questionnaires were retrieved for analysis, results: The results of the study indicated that there was a statistically significant positive effect of the four knowledge management processes combined in improving the dimensions of creative thinking for the organization's members. Place of study. Cette étude visait à connaître et démontrer l'importance de l'adoption et de l'application de la gestion des connaissances dans l'organisation et à essayer de connaître le rôle joué par la bonne application et exploitation de la gestion des connaissances à travers les processus de gestion des connaissances, dans l'amélioration de la capacité d'être créatif de la perspective des processus créatifs, c'est-à-dire identifier le rôle des processus de gestion des connaissances dans l'amélioration des dimensions de la pensée créative sur la base du cadre de " Structure de pensée " (SOI) de Guilford parmi les membres de l'organisation. Méthodes: Pour atteindre les objectifs de l'étude, un éclairage " théorique ": a été apporté sur les lectures littéraires des variables de l'étude en abordant la nature de la gestion des connaissances et ses quatre processus convenus dans la littérature théorique en ce qui concerne l'indépendance. variable. La nature de la créativité a également été abordée du point de vue du processus créatif et des quatre dimensions de la pensée créative. " SOI ", " appliqué " : les concepts théoriques ont été projetés sur la réalité de l'institution étudiée, et les éléments de les quatre processus de gestion des connaissances (génération, partage, stockage, application) et les quatre dimensions de la pensée créative (originalité, flexibilité, fluidité, sensibilité) constituaient le cadre de cette étude, où les questions du questionnaire électronique ont été conçues pour ces deux éléments. et leurs définitions comme critère principal, et le questionnaire électronique a été utilisé dans le but de collecter et d'analyser des données en utilisant la méthode de modélisation d'équations structurelles avec moindres carrés partiels basés sur la variance (SEM_PLS) en utilisant le programme statistique (PLS4-SMART) et en testant des hypothèses . L'étude, où le questionnaire a été distribué à un échantillon aléatoire simple de la population étudiée, dont la taille était de (100 éléments), où (72) questionnaires valides ont été récupérés pour analyse, les résultats : Les résultats de l'étude ont indiqué qu'il Il s'agit d'un effet positif statistiquement significatif des quatre processus de gestion des connaissances combinés dans l'amélioration des dimensions de la pensée créative des membres de l'organisation. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة الجزائر3: كلية العلوم الإقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير | en_US |
dc.subject | ادارة المعرفة | en_US |
dc.subject | ادارة الاعمال | en_US |
dc.subject | الابداع | en_US |
dc.title | دور إدارة المعرفة في تحسين القدرة على الإبداع | en_US |
dc.title.alternative | دراسة حالة مؤسسة سوناطراك Sonatrach | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | دكتوراه العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
الأطروحة بصيغة PDF.pdf | 17.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.