Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9445
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبوبريق, عائشة-
dc.date.accessioned2023-10-11T11:20:31Z-
dc.date.available2023-10-11T11:20:31Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9445-
dc.description320 ص.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهم استخدامات وسائل الاتصال التفاعلية في الموقع الإلكتروني للمؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائري التي تعد امتدادا للمضامين الإعلامية من شكلها التقليدي إلى الصيغة إلكترونية،من خلال الإجابة عن إشكالية الدراسة التي تمحورت أساسا حول ماهو واقع استخدامات شبكة التواصل الاجتماعي-Face Book- فايسبوك في الموقع الإلكتروني للمؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائري خلال الفترة 2017/2018، ، فضلا عن محاولة الكشف عن مدى توظيف صفحة فايسبوك لمختلف أشكال التفاعل وأهم التقنيات الجديدة التي تُعتمد لتطوير أداء الموقع خلال الفترة 2018 عيّنة الدراسة، وقد اعتمدت هذه الدراسة الوصفية التحليلية التي تندرج ضمن الدراسات الكمية على المنهج المسحي؛ بالاعتماد على أدوات بحثية كالملاحظة والمقابلة وتحليل المضمون من أجل جمع البيات وتحليلها، وقد خلصت نتائج الدراسة إلى أنّ بدايات استخدام صفحة فايسبوك في الموقع الإلكتروني للتلفزيون الجزائري كانت في 2017، ،،كما خلصت الدراسة إلى أنّ تزايد عدد المتصفّحين والمشتركين كان من خلال الاعتماد على استراتيجية حقيقية لتطوير الموقع وأدائه، فيما كان للتكوين المتواصل للقائمين بالاتصال الدور الكبير في تطويره،ومنه الوصول إلى استخدام جيّد لوسائل الاتصال التفاعلية ومنها صفحة فايسبوك. La présente étude vise à identifier les usages des moyens de communication interactifs au sein de la Télévision Algérienne dans le but de comprendre les différents usages des réseaux sociaux - page Facebook- du site web de l'entreprise. Cette étude,s'inscrit dans le cadre des études analytiques quantitatives sur la page officielle Facebook du site web www.entv.dz durant la période 2018 s'appuie sur un échantillonnage qui s'étale sur six mois à partir de janvier 2018 jusqu'au juin 2018, en utilisant trois outils de recherche : l'observation, l'analyse quantitative du contenu et la technique d'entretien pour la collecte des données et des statistiques.Les résultats de l'étude ont conclu que les débuts de l'utilisation de la page Facebook sur le site de la télévision algérienne remontent à 2017.l'augmentation du nombre de navigateurs et d'abonnés s'est faite en s'appuyant sur une véritable stratégie de développement du site et de sa performance. La formation continue des journalistes et techniciens a joué un rôle majeur dans son développement, notamment l'accès au bon usage de moyens de communication interactifs, sur la page Facebook. This study aims to identify the uses of interactive means of communication within the public company of Algerian Television in order to understand the different uses of social networks - Facebook page - of the Algerian Television website by its leaders and its employees. This study, which is part of the quantitative analytical studies on the official Facebook page of the website www.entv.dz during the 2018 period, is based on an intentional sampling available and which is spread over six months from January 2018 to June 2018, using three research tools: observation, quantitative content analysis, and interview technique for collecting data and statistics.The results of the study concluded that the beginnings of the use of the Facebook page on the Algerian television site date back to 2017. The study also concluded that the increase in the number of browsers and subscribers was achieved by relying on a genuine development strategy for the site and its performance, while the continuous training of journalists and technicians played a major role in its development, in particular access to the proper use of interactive means of communication, on the Facebook pageen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصالen_US
dc.subjectوسائل الإعلامen_US
dc.subjectالإتصالen_US
dc.subjectمواقع التواصل الاجتماعيen_US
dc.subjectالتليفزيون العموميen_US
dc.titleاستخدامات وسائل الاتصال التفاعلية في المؤسسة العمومية للتلفزيون الجزائريen_US
dc.title.alternativeدراسة وصفية تحليلية لصفحة -Facebookالفايسبوك الخاصة بالموقع الالكتروني للمؤسسة خلال الفترة 2017-2018en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La Thése.pdf6.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.