Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9119
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | باك, فتيحة | - |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:35:20Z | - |
dc.date.available | 2023-05-08T09:35:20Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/9119 | - |
dc.description | 391 ص. | en_US |
dc.description.abstract | تهدف الدراسة إلى رصد كيفية تمظهر الثقافة الأمازيغية في الفضاء العمومي الإفتراضي من خلال تعليقات المتابعين على منشورات الصفحات الثقافية الأمازيغية الثلاث( الأطلس البليدي، Tadarthiw, cultur art kabyle)عينة الدراسة، حيث يشكّل متابعوها مجتمعا افتراضيا تتمظهر الثقافة الأمازيغية من خلال تعليقات أفراده على منشورات تتمحور مضامينهاحول قضايا ثقافية أمازيغية تهمّ الجميع، ليندرج كل ما سبق ذكره ضمن محاولة الإجابة على إشكالية الدراسة التي تبحث في كيفية تمظهر الثقافة الأمازيغية بكلّ خصوصياتها من خلال النقاش والحوار بين متابعي الصفحات عبر تعليقاتهم في فضاء عمومي افتراضي يضمن لهم هامشا من الحرية لإبداء آرائهم بالإعتماد على ما توفّره الفضاءات العمومية الإفتراضية من خصائص تكنولوجية اتصالية تتيح فرصة لتبادل الآراء في كلّ ما يخص الثقافة الأمازيغية بعيدا عن إكراهات الفضاءات العمومية الواقعية المكانية والزمانية. وفي محاولة منّا لتقديم أجوبة لإشكالية الدراسة استندنا على منهج الإثنوغرافيا الإفتراضية معتمدين على كلٍّ من أداة الملاحظة بالمشاركة على الخط من خلال معايشة ميدان الدراسة والمشاركة في النقاشات والحوارات التي ينشّطها متابعوا الصفحات الثقافية عينة الدراسة، وكذا الإعتماد على أداة المقابلة الإفتراضية غير المقنّنة والتي أُجريت عبر تطبيق مسنجر مع عينة من المتابعين أصحاب التعليقات للإجابة على أسئلتنا المستوحاة من محتويات تعليقاتهم حول عينة من منشورات الصفحات الثقافية الأمازيغية عينة الدراسة لاستيضاح كلّ التأويلات للمعاني التي شكّلوها عبر تعليقاتهم، وللإرتكاز على مخرجات هذه المقابلات الإفتراضية لتدعيم شبكة الملاحظة المسجّلة بغرض رصد كيفية تمظهر الثقافية الأمازيغية عبر اللّغة المستخدمة في خطاب تفاعل المتابعين مع المنشورات عبر تعليقاتهم وردودهم على تعليقات بعضهم البعض،وكذا رصد تفاعل المتابعين مع العادات والتقاليد التي تزخر بها الثقافية الأمازيغية، ومع كلّما يميّزها من أنساق ثقافية جزئية كثقافة الإعتزاز بالإنتماء إلى الأصول الأمازيغية وتقديس الأرض، وثقافة التعاون والتضامن الإجتماعي والتعايش السلمي مع الآخر، وثقافة إضفاء أجواء الفرح كمؤشرات اعتمدناها في دراستنا تشكّل مجتمعة تمظهر الثقافة الأمازيغية من خلال حوارات ونقاشات المتابعين في فضاء عمومي افتراضي حول قضايا ثقافية تهمّهم ملتزمين بالحدّ الأدنى من معايير النقاش التي حدّدها يورغن هبرماس في الفضاءات العمومية كبوادر لتشكّل فضاء عمومي افتراضي ترضخ القضايا الثقافية الأمازيغية للنقاش كي تتمظهر فيه. The study aims to track how Amazigh culture manifests in virtual public space through followers' comments on three Amazigh cultural page posts (Al-Atlas Al-Blidi, Tadarth-iw, and Culture Art Kabyle) as a study sample. Its followers form a virtual society that manifests Amazigh culture through its members' comments on posts centered on Amazigh cultural issues of interest to all.All of the above is part of the attempt to answer the problem of the study, which examines how Amazigh culture manifests itself in all its specificities through discussion and dialogue among pages' followers through their comments in a virtual public space. The latter guarantees them a margin of freedom to express their opinions by relying on the virtual public spaces' technological features that provide an opportunity to exchange views on all matters relating to Amazigh culture away from spatially and temporally realistic public space compulsions. To provide answers to the problem of the study, we drew on the virtual ethnography approachdepending on online observation by living the field of study and participating in debates and dialogues performed by followers of the cultural pages understudy.We also relied on an unscheduled interview tool conducted via the Messenger app with a sample of followers to answer our questions inspired by the contents of their comments on a sample of Amazigh cultural pages'posts to clarify all the interpretations of the meanings they formed through their comments. In addition, we aimed to build on the outputs of these virtual interviews to strengthen the recorded observation network to monitor how Amazigh culture manifests through the language used in the followers' interaction with posts through their comments and responses to each other's comments. We also sought tomonitor followers' interaction with the customs and traditions of Amazigh culture and with all its distinctive cultural patterns, such as the culture of pride in belonging to Amazigh ancestry and sanctification ofland, the culture of cooperation, social solidarity and peaceful coexistence, and the culture of joy.These indicators that we have adopted in our study together constitute the manifestation of Amazigh culture through dialogues and discussions of followers in a virtual public space on cultural issues of interest to them, committed to the minimum discussion criteria set by Jürgen Habermasin public spaces as signs for the formation of virtual public space in whichAmazigh cultural issues bow for discussion. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال | en_US |
dc.subject | الثقافة؛ الثقافة الأمازيغية | en_US |
dc.subject | الفضاء العمومي الافتراضي | en_US |
dc.title | تمظهر الثقافة الأمازيغية في الفضاء العمومي الإفتراضي | en_US |
dc.title.alternative | دراسة إثنوغرافية على عينة من الصفحات الثقافية | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | دكتوراه علوم الاعلام والاتصال |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
أطروحة نهائية بارك .pdf | 7.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.