Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8326
Title: أثر التواصل غير اللفظي على التربية النفس حركية لدى أطفال التوحد درجة متوسطة 5-7 سنوات
Other Titles: دراسة ميدانية في المراكز البيداغوجية لولاية باتنة
Authors: بلعريبي, أمينة
Keywords: اضطرابات النمو- التوحد عند الأطفال
التواصل غير اللفظي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر التواصل غير اللفظي على التربية النفس حركية لدى أطفال التوحد (درجة متوسطة) بعمر (5-7) سنوات في المركز النفسي البيداغوجي بولاية باتنة وقد اشتملت عينة الدراسة على 40 طفل (ذكور) ممثلة في مجموعة تجريبية واحدة. ولجمع البيانات تم تطبيق الاختبار النفس التربوي (PEP3) ومقياس(VBMAPP)، وهذا بعد خضوع الأطفال لنشاطات تحوي مهارة التقليد الحركي من التواصل غير اللفظي (BOREL MAISONNY). وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد فروق دالة إحصائيا بين القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي في تحسين المهارات الحركية تعزى لدور مهارات التقليد الحركي من التواصل غير اللفظي، لأن الطفل التوحدي في هذه المرحلة بحاجة إلى برامج تدريبية لتطوير مهاراته التواصلية مع من يحيطون به للتقليل من حدة سلوكياته الغير مرغوبة والغير مقبولة اجتماعيا، لعدم قدرته على التواصل بسبب مشكلاته الحسية، وسلوكه النمطي. Cette étude vise à identifier l'impact de la communication non verbale sur la psychomotricité chez les enfants autistes (degré moyen) âgés de (5-7) ans dans le centre psycho- pédagogique de l'wilaya de Batna. L'échantillon d'étude comptait 40 enfants de sexe masculin représentés dans un groupe expérimental. pour collecter les données test psycho-educatif (PEP3) et l'échelle (VB-MAPP) ont été appliqués avant que les enfants ont été soumis à des activités qui contiennent la compétence d'imitation. motrice de la communication non verbale (borel maisonny). les résultats obtenus sont les suivants existence des différences statistiques significatives entre les mesures avant et après le protocole de traitement, dans l'amélioration des habilités motrices de la communication non verbale, car l'enfant autiste à ce stade a besoin des programmes de formation pour développer ses compétences communicative avec son entourage afin de réduire la sévérité de ses comportements indésirables et socialement inacceptables, son incapacité à communiquer en raison de ses problèmes sensoriels, et son comportement stéréotypé. This study investigates the effect of non-verbal communication on the psychomotor education of autistic children (intermediate degree) at the age of (5-7) years in the pedagogical center of batna. The study sample included 40 (male) children represented in one experimental group; to collect data we applied the educational psychological test (PEP3) ,and the (VB-mapp) scale,after the children have undergone activities that contain the skill of kinesthetic imitation of non-verbal communication (borelmaisonny).The study found the following results :There are statistically significant differences between the pre and post measurement in favour of the post measurement in improving the motor imitation skills of non-verbal communication; the autistic child needs early training programs to develop his communication skills with those around him ,also to reduce the severity of his socially unacceptable behavior ,due to his inability to communicate, and his sensory problems.
Description: 192ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8326
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1789.790.pdf11.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.