Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8281
Title: تأثير المعارف الاجرائية على الأداء المهاري الحركي في الوسط المدرسي
Other Titles: دراسة ميدانية على مستوى بعض متوسطات ولاية الأغواط
Authors: حبيش, فائزة
Keywords: المعرفة
المدارس الثانوية
الحركة
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة الجزائر03: معهد التربية البدنية والرياضة
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير المعارف الإجرائية لأستاذ التربية البدنية والرياضية على الأداء المهاري الحركي لدى التلاميذ في مرحلة التعليم المتوسط، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي على 300 تلميذ/تلميذة و 20 أستاذ/أستاذة تم اختيارهم بطريقة عشوائية بمرحلة التعليم المتوسط بولاية الأغواط وتم جمع البيانات باستخدام استبانة والتي تكونت من 04 أبعاد و30 عبارة، و بطاقة ملاحظة والتي تكونت من 03 أبعاد و 30 عبارة تم بنائهم من طرف الباحثة وكأسلوب للمعالجة الإحصائية تم استخدام كاف تربيع و اختبار دلالة الفروق لعينة واحدة ولتحليل النتائج استخدمت برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أظهرت نتائج الدراسة وجود اختلافات بين أساتذة التربية البدنية والرياضية في التأثير على الأداء المهاري الحركي لدى تلاميذ الطور المتوسط تعزى لكل من (الكفايات التدريسية، الخبرة المهنية، التواصل اللفظي وغير اللفظي)، بينما لا توجد اختلافات في المعارف الإجرائيةبين الأساتذة تبعا لمتغير الجنس. L'étude visait à déterminer l'impact des connaissances procédurales des enseignants d'éducation physique et sportive sur les performances motrices des élèves de l'enseignement intermédiaire, et afin d'atteindre les objectifs de l'étude, le programme descriptif a été utilisé sur une base échantillon de 300 élèves et 20 enseignants sélectionnés au hasard dans le cycle de l'enseignement moyen dans l'état de Laghouat, Les données ont été recueillies à l'aide d'un questionnaire de 04 dimensions et 30 termes et d'une fiche d'observation, qui contenait 03 dimensions et 30 termes construits par le chercheur et comme méthode de traitement statistique a été utilisé le test K² et le test T et pour analyser les résultats, le programme de progiciel statistique pour les sciences sociales (SPSS) a été utilisé. Les résultats de l'étude ont montré des différences entre les enseignants physiques et sportifs en ce qui concerne l'influence des performances motrices des élèves d'âge moyen en raison des deux (compétences pédagogiques, expérience professionnelle, communication verbale et non verbale). Mais il n'y a pas de différences de connaissances procédurales entre les enseignants pour une variable de genre. The study aimed to find out the impact of the procedural knowledge of the teachers of Physical and Sports Education on the motor skill performance of students in the middle education stage, and in order to achieve the objectives of the study the descriptive curriculum was used on a sample of 300 students and 20 teachers randomly selected in the middle education stage in the state of Laghouat, The data were collected using a questionnaire of 04 dimensions and 30 terms and an observation cards, which contained 03 dimensions and 30 terms built by the researcher and as a method of statistical treatment was used K² and T-test and to analyze the results used the statistical package program for social sciences (SPSS). The results of the study showed differences between physical and sports teachers in influencing the motor skill performance of middle-aged students due to both (teaching competences, professional experience, verbal and non-verbal communication). But There are no differences in procedural knowledge between teachers For a variable of gender.
Description: 152 ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8281
Appears in Collections:دكتوراه التربية البدنية والرياضية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.1757.790.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.