Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8175
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorقويدر, مريم-
dc.date.accessioned2023-02-07T10:12:00Z-
dc.date.available2023-02-07T10:12:00Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/8175-
dc.description662 ص.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز وبشكل جلي أن الألعاب الإلكترونية ليست تسلية بريئة فقط لا غير، فهي محكومة بالمنظومة القيمية لمنتجيها والتي ليست ذاتها لدى المجتمع العربي المحافظ على أصالته وتراثه وقيمه المتجذرة في التاريخ، وتؤدي بحسب مفهوم "روبير ميرتون" وظائف ظاهرة وأخرى مستترة، ظاهرة هي التسلية والترفيه والتمضية الوقت وتنشيط الذكاء والقدرات العقلية والفكرية، ومستترة منها ما هو مرتبط بنشر ثقافة منتجيها وأفكارهم الغربية الهدامة والترويج للعنف والسلوك العدواني وفساد الأخلاق، والمساس بالديانات ونشر القيم الغربية المفسدة للأطفال والمراهقين على حد سواء، ومع أن هذه الدراسة قدمت في نهايتها عدة توصيات عن كيفية ترشيد استخدام الألعاب الإلكترونية وكيفية الحد من أخطارها والتحكم في أفكارها، من خلال تظافر الجهود بين الأسرة والمربين والمعلمين وأخصائيين والمجتمع المدني ككل، إلا أنها لا يمكن أن تدعي إحاطتها بكل جوانب الموضوع، ووصف ما توصلت إليه بالإجابات الشافية ولا الشاملة في حقيقة الأمر، فهي بمثابة فاتحة لدراسات جديدة يتم فيها تناول الظاهرة بمقاربات مختلفة ومتعددة. This study aims to highlight clearly that electronic games are not only an innocent entertainment, they are governed by the value system of their producers, which is not the same in the Arab society that preserves its originality, heritage and values rooted in history, and performs, according to the concept of "Rober Merton", visible and hidden functions. It is entertainment, leisure, spending time and activating intelligence and mental and intellectual abilities, and hidden from them what is related to spreading the culture of their producers and their destructive Western ideas, promoting violence, aggressive behavior and corruption of morals, prejudice to religions, and spreading corrupt Western values to children and teens alike, although at the end of this study several recommendations were made. On how to rationalize the use of electronic games and how to reduce their dangers and control their ideas, through concerted efforts between the family, educators, teachers, specialists and civil society as a whole, but it cannot claim to be aware of all aspects of the subject, and describe what it has reached with satisfactory answers, not in fact comprehensive, It serves as a precursor to new studies in which the phenomenon is addressed with different and multiple approaches. Cette étude vise à montrer clairement que les jeux électroniques ne sont pas seulement un divertissement innocent ou quoi que ce soit d'autre, car ils sont régis par le système de valeurs de leurs producteurs, ce qui n'est pas le même au sein de la société arabe qui préserve son originalité, son héritage et ses valeurs enracinées. dans l'histoire, et exécute, selon le concept de "Robert Merton", des fonctions apparentes et d'autres fonctions cachées, visibles. ses producteurs et leurs idées occidentales destructrices, promouvant la violence, les comportements agressifs, la corruption des mœurs, les préjugés envers les religions, et propageant les valeurs occidentales corruptrices aux enfants comme aux adolescents, et bien que cette étude ait présenté plusieurs recommandations à la fin Sur la façon de rationaliser l'usage des jeux électroniques et comment réduire leurs dangers et contrôler leurs idées, par des efforts concertés entre la famille, les éducateurs, les enseignants, les spécialistes et la société civile dans son ensemble, mais elle ne peut prétendre connaître tous les aspects du sujet, et décrire ce à quoi elle aboutit avec des réponses satisfaisantes qui ne sont d'ailleurs pas exhaustives.Elle sert d'ouverture à de nouvelles études où le phénomène est traité dans des approches différentes et multiples.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصالen_US
dc.subjectالمراهقونen_US
dc.subjectآداب السلوكen_US
dc.subjectالألعابen_US
dc.subjectالألعاب الإلكترونيةen_US
dc.titleأثر ممارسة الألعاب الإلكترونية في تجسيد السلوك العدواني لدى المراهقينen_US
dc.title.alternativeدراسة وصفية تحليلية على عينة من المراهقين المتمدرسين بالمرحلة الثانوية في المدارس العمومية بالجزائر العاصمةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1844.070.د.pdf15.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.