Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10200
Title: اتصال المؤسسة ودوره في إدارة التخطيط الإستراتيجي في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية:
Other Titles: دراسة حالة مجمع صيدال لصناعة الأدوية الجنيسة في الجزائر 2020-2024
Authors: كرميش, هشام
Keywords: التخطيط- تنظيم وإدارة
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة الجزائر3:كلية العلوم الاعلام والاتصال
Abstract: ملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة إلى البحث في دور أبعاد اتصال المؤسسة (الاتصال الداخلي، الاتصال الخارجي) وعلاقته بالتخطيط الاستراتيجي من خلال التركيز على أبعاده: جمع وتحليل المعلومات، التوجه الاستراتيجي، الخيار الاستراتيجي، تنفيذ وتقييم، على مستوى مجمع صيدال لصناعة الأدوية الجنيسة بالجزائر. وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على "منهج دراسة الحالة"، كما إستخدمنا أداة: الملاحظة، المقابلة والاستبيان كأدوات رئيسية لجمع المعلومات من خلال المسح الشامل اــ 130 موظف موزعين على 12 مديرية بمجمع صيدال من أصل 19 مديرية، وقد تم الاستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية SPSS V22 للتحليل الاحصائي للبيانات واختبار صحة الفرضيات. الكلمات المفتاحية: اتصال المؤسسة، الفاعل الاتصالي، التخطيط الاستراتيجي، التحليل الاستراتيجي، مجمع صيدال. Abstract: The purpuse of this stufy is to investigate the role of the dimensions of organisational communication (internal communication, external communication) and its relationship with strategic planning by focusing on its dimensions: collect and analysis information, strategic orientation, strategic choice, execution and evaluation, in SaidalGroup which is specialized in manufacturing of genric medicines in Algeria. In this study, we adopted a « case study approach » and used observation, interview and survey as main tols for collecting information. To achieve our goals, we conducted in 12 out of 19 directorates at Saidal.We used also SPSS V22 statistical package software to analyse the data and test the validity of the hypotheses. Résumé: Cette étude vise à explorer le role des dimensions de la communication institutional (communication interne et externe) et leur relation avec la pacification stratégique, en mettant l'accent sur ses dimensions: collecte et analyse des informations, orientation stratégique, choix stratégique, mise en œuvre et évaluation. L'étude a été réalisée au sein du groupe Saidal, specialize dans la production de medicaments génériques en Algérie. Pour cette recherche, nous avons adopté une méthode d’étude de cas, en utilisant des outils principaux tels que l’observation, les entretiens et les questionnaires, dans le cadre d’un sondage exhaustif au près de 130 employés répartis dans 12 directions sur un total de 19 au sein du groupe Saidal. Les données ont été analyses statistiquement et les hypothèses testers à l’aide du logical SPSS V22.
Description: ص. 371
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10200
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د-070-2107.pdf7.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.