Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10087
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | شيتور, هشام | - |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T09:27:39Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T09:27:39Z | - |
dc.date.issued | 2024-10-30 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10087 | - |
dc.description | 350 ص. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى معرفه كيفية تداول الأخبار المزيفة وتوظيفها عبر شبكه التواصل الاجتماعي(فيسبوك) من طرف المبحوثين في الجزائر، وذلك بالبحث في أنماط وعادات استخدام موقع فيسبوك، والبحث في مستويات وحجم نشر وتداول الأخبار المزيفة عبر الموقع نفسه، بالإضافة إلى توضيح أهداف وطرق توظيف الأخبار المزيفة عبره، كما وتسعى الدراسة إلى تقصي تجارب المستخدمين الشخصية في تعاملهم مع الأخبار المزيفة المنتشرة عبر موقع فيسبوك بصفه خاصة، والبحث في سبل الكشف والتصدي لها بمختلف أساليبها وأشكالها. وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية، بالاعتماد على المنهج المسحي واختيار عينة نهرية تمثلت في مستخدمي فيسبوك في الجزائر بالاستعانة باستمارة الاستبيان الإلكترونية على 309 مبحوث، كما تم الاعتماد على مقابلة 10 أساتذة جامعيين مختصين في المجال كأداة مكملة للاستبيان. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها: - أن موقع فيسبوك هو الشبكة الأكثر تداولا وانتشارا للأخبار المزيفة، حيث يعتمد المبحوثين أحيانا على موقع فيسبوك في الحصول على المعلومات ب 40% وغالبا ب 30%. - هذا ونجد أن المبحوثين يثقون في المعلومات المنشورة عبر موقع فيسبوك بدرجه متوسطة بنسبه 51%، علاوة على ذلك بينت نتائج الدراسة أن الأخبار المزيفة حول الأشخاص والأخبار السياسية هي الأكثر انتشارا ورواجا عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك في الجزائر. - وكشفت كذلك أن الأخبار المزيفة المنتشرة عبر فيسبوك يتم توظيفها لأغراض ربحية وتحقيق عوائد مالية، ويتم في هذا الشأن تكليف أناس من خلال حسابات وهمية للقيام بنشر الأخبار الكاذبة عبر الموقع، كما أن نشر الفيديوهات المفبركة هي الطريقة الأكثر توظيفا في بث الأخبار المزيفة حسب المبحوثين. This study aimed to understand how fake news is disseminated and utilized through the social network (Facebook) in Algeria. It focused on investigating the patterns and habits of Facebook use among Algerian users, as well as examining the levels and volume of fake news dissemination on the platform. Additionally, the study explored the objectives and methods of employing fake news on Facebook in Algeria. It also sought to investigate users' personal experiences in dealing with fake news spread specifically on Facebook, and to examine ways of detecting and combating fake news in its various forms and methods, based on the opinions of Facebook users, university professors specializing in media and communication sciences, and experts in the field. This descriptive study utilized a survey methodology, conducting the research via a survey among a sample of Facebook users in Algeria and university professors. The study relied on an electronic questionnaire, which was answered by Facebook users in Algeria, and interviews conducted with university professors. The electronic questionnaire was distributed across various pages, groups, and accounts on Facebook, yielding 309 usable responses, based on river sampling (intercept sampling). The study concluded with several key findings, including that Facebook is the most widely used social network for the dissemination of fake news in Algeria. Respondents considered social media platforms as spaces where fake news is prevalent. The study also found that respondents sometimes relied on Facebook for information (40% occasionally, 30% often). Moreover, respondents had a moderate level of trust in the information published on Facebook, with 51% indicating a medium level of trust. The study also revealed that fake news about individuals and political news are the most prevalent types of fake news on social media in Algeria. Furthermore, it was found that fake news on Facebook is often used for profit-making and generating financial returns, with individuals using fake accounts to spread false news. Additionally, sharing doctored videos was identified as the most common method of disseminating fake news according to the respondents. L'étude visait à explorer comment les fausses informations sont partagées et utilisées sur le réseau social Facebook par les utilisateurs en Algérie. Elle a examiné les modes et habitudes d'utilisation du site, ainsi que les niveaux et la quantité de diffusion des fausses informations sur la plateforme. L'objectif était également de clarifier les buts et les méthodes de manipulation des fausses nouvelles à travers ce réseau. De plus, l'étude s'est intéressée aux expériences personnelles des utilisateurs dans leur interaction avec les fausses informations circulant spécifiquement sur Facebook, et a cherché des moyens de les détecter et de les contrer sous leurs différentes formes. Cette étude fait partie des recherches descriptives, utilisant une approche quantitative par enquête avec un échantillon aléatoire composé de 309 utilisateurs de Facebook en Algérie, à l'aide d'un questionnaire électronique. En complément, 10 entretiens ont été réalisés avec des professeurs universitaires spécialisés dans le domaine. Les principaux résultats de l'étude sont les suivants : Facebook est le réseau social le plus utilisé pour la diffusion des fausses informations, 40% des répondants y accèdent parfois pour obtenir des informations, et 30% y ont recours fréquemment. Les utilisateurs ont une conf | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال | en_US |
dc.subject | مواقع التواصل الاجتماعي- الجزائر | en_US |
dc.subject | فايسبوك | en_US |
dc.subject | الاتصال الجماهيري | en_US |
dc.title | تداول الأخبار المزيفة وتوظيفها عبر مواقع التواصل الاجتماعي في الجزائر | en_US |
dc.title.alternative | دراسة وصفية على عينة من مستخدمي موقع فيسبوك في الفترة الممتدة من فيفري 2019إلى ديسمبر 2023 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | دكتوراه علوم الاعلام والاتصال |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.2081.070.pdf | 15.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.