Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10085
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بن رويسي, عبد الرحيم | - |
dc.date.accessioned | 2024-11-18T11:06:13Z | - |
dc.date.available | 2024-11-18T11:06:13Z | - |
dc.date.issued | 2024-10-16 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10085 | - |
dc.description | 236 ص. | en_US |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر طريقةالتباينالفرنسيةوالطريقةالبلغاريةالكلاسيكية على كل من السرعة الإنتقالية والقوةالانفجاريةللأطراف السفلية للاعبيكرةالقدمفئةأقلمن 19سنة ، وكذلك المقارنة بين هذه الطرق والكشف عن الطريقة الفعالة والأسرع لتطوير هذه الصفات البدنية.استخدم الباحث المنهج التجريبي، واشتمل المجتمع الإحصائي على 233 لاعباً ، موزعين على 13 نادياً ، ولقد تم اختيار عينةتحتوي على20 لاعباً مننادي "Titterie Stars" ، تم اختيارهم بالطريقة العمدية، هؤلاء اللاعبون ينشطونفيالرابطةالولائيةلكرةالقدمبولايةالمديةفئةأقلمن19 سنة، حيثقُسمت العينة لمجموعتين تجريبيتين ، المجموعة التجريبية الأولى طُبِقت عليها طريقة التباين الفرنسية والمجموعة التجريبية الثانية طُبِقت عليها الطريقة البلغارية الكلاسيكية. واستخدم الباحث اختبارات بدنية لجمع البيانات ، والتي تتمثل في: اختبار (contre-mouvement jump free arms) لقياس القوة الإنفجارية ، واختبار التنبؤ بـ(1RM) في تمرين (Back Squat) لتحديد القوة القصوى ، واختبار الجري السريع لـ30 متراً بداية متقدمة لـ10 أمتار لقياس السرعة الإنتقالية. وأسفرت هذه الدراسة على أن طريقةالتباينالفرنسية طورت من القوةالانفجاريةوالقوة القصوى والسرعة الإنتقالية. وكذلك طورت طريقةالتدريبالبلغارية من القوةالانفجاريةوالقوة القصوى ، في حين لم تُطوِر من السرعة الإنتقالية للاعبين. كما خلصتالنتائج إلىأن طريقة التباين الفرنسية أظهرتتحسنًاأكبرفيالقوةالإنفجارية والسرعة الإنتقاليةمقارنةًبطريقةالتدريبالبلغارية ، بينما حسنت كلتا الطريقتين من القوة القصوى للأطراف السفلية بشكل كبير ، حيث لا توجد فروق دالة إحصائياً بين الطريقتين في تطوير القوة القصوى Cette étude vise à examiner l'effet de la méthode par contrastefrançaise et de la méthodebulgareclassique sur la vitesse de déplacement et la force explosive des membresinférieurs pour les joueurs de football catégorie u19 ans. Elle compare égalementcesméthodes pour déterminer la méthode la plus rapide et efficace pour développercesqualités physiques. Le chercheur a utiliséuneméthodeexpérimentale, avec une population statistique de 233 joueursrépartis dans 13 clubs. Nous avonschoisi un échantillonintentionnel de 20 joueurs du club "Titterie Stars", actifs dans la Ligue de football de la wilaya de Médéa, catégorie u19 ans. L'échantillon a étédiviséen deux groupesexpérimentaux : Le premier groupeexpérimental a été appliqué la méthode de contrastefrançaise et le deuxièmegroupeexpérimental a été appliqué la méthodebulgareclassique. Le chercheur a utilisé des tests physiques pour collecter les données, incluant un test de "contre-mouvement jump" avec bras libres (CMJ) pour mesurer la force explosive, un test de prédiction de la force maximale (1RM) lors du l'exercice "Back Squat", et un test de sprint sur 30 mètres avec un départavancé sur 10 mètres pour mesurer la vitesse de déplacement. Les résultatsontmontré que la méthode par contrastefrançaiseaméliorait la force explosive, la force maximale et la vitesse de déplacement, tandis que la méthodebulgaredéveloppait la force explosive et la force maximale, sans impact significatif sur la vitesse de déplacement. Il a égalementétéconclu que la méthode par contrastefrançaiseapportaituneamélioration plus marquée de la force explosive et de la vitesse de déplacement par rapport à la méthodebulgare, bien que les deux méthodesaientsignificativementamélioré la force maximale des membresinférieurs, sans différencesstatistiquessignificatives entre elles à cetégard. The purpose of this study was to identify The effect of the French contrast method and the Bulgarian method on developing explosive strength and transitional velocity for soccer players under 19 years old, as well as to compare these methods and reveal the effective and fastest method to develop these physical qualities. The researcher used the experimental method, and the statistical population included 233 players, distributed among 13 clubs. A sample of 20 players was selected from the "Titterie Stars" club, which were chosen deliberately. These players are active in the football league of Medea State "Algeria", where the sample was divided into two experimental groups, the first experimental group consisted of 10 players, and the method of French contrast method was applied to them, and the second experimental group consisted of 10 players, and the Bulgarian method was applied to them. The researcher used physical tests to collect data, which are: the (contre-mouvementjump free arms) test to measure explosive strength, the (1RM) prediction test in the (Back Squat) exercise to determine maximum strength, and the 30-meter fast running with a 10-meter advanced start test. To measure translational velocity. The results of this study indicate that the French contrast method improves explosive strength, maximum strength, and transitional velocity as well as the Bulgarian training method, which developed explosive strength and maximum strength, while not improving the players' transitional velocity. The results also concluded that the French contrast method showed a greater improvement in explosive strength and transitional velocity compared to the Bulgarian training | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة الجزائر3:معهد التربية البدنية والرياضية | en_US |
dc.subject | القوة الانفجارية | en_US |
dc.subject | السرعة | en_US |
dc.subject | كرة القدم | en_US |
dc.title | تأثير طريقة تدريب التباين وطريقة التدريب البلغالرية على تطوير القوة الانفجارية والسرعة الانتقالية للاعبي كرة القدم فئة أقل من 19 سنة | en_US |
dc.title.alternative | دراسة ميدانية أجريت على نادي كرة القدم itterie star بولاية المدية تحت 19 سنة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | دكتوراه التربية البدنية والرياضية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د.2077.790.pdf | 9.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.