Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10070
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحجار خرفان, خير الدين-
dc.date.accessioned2024-11-03T09:21:42Z-
dc.date.available2024-11-03T09:21:42Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10070-
dc.description278 ص.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور التسويق الاجتماعي في تعزيز السلوك البيئي من خلال الحملات الإعلامية. وتركز الدراسة على مدى اهتمام الجمهور بالقضايا البيئية وفعالية وسائل الاتصال في رفع مستوى الوعي البيئي. وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وأداة الاستبيان الإلكتروني لجمع البيانات من عينة غير احتمالية في مدينة الأغواط. وأظهرت النتائج اعتماد الجمهور على الإنترنت ووسائل التواصل الاجتماعي كمصادر رئيسية للمعلومات البيئية. كما أظهرت الدراسة أيضًا تأثير الحملات على المعرفة والسلوك البيئي لدى المتلقي، مع وجود اختلافات وفقًا للجنس والسكن والمستوى التعليمي. وأوصت الدراسة بدمج أساليب التواصل ومراعاة تنوع الجمهور. This studyaims to identify the role of social marketing in promotingenvironmentalbehaviourthrough media campaigns. The studyfocuses on the extent of the public'sinterest in environmental issues and the effectiveness of communication media in raisingenvironmentalawareness. The descriptive-analyticalapproach and an electronic questionnaire toolwereused to collect data from a non-probabilitysample in the city of Laghouat. The resultsshowed the public'sreliance on the internet and social media as the main sources of environmental information. The studyalsoshowed the impact of campaigns on environmentalknowledge and behaviour, withdifferencesaccording to gender, location and educationallevel. The studyrecommendedintegrating communication methods and takingintoaccount the diversity of the audience. Cette étude vise à identifier le rôle du marketing social dans la promotion des comportements environnementaux par le biais de campagnes médiatiques. L'étude se concentre sur l'intérêt du public pour les questions environnementales et sur l'efficacité des moyens de communication dans la sensibilisation à l'environnement. L'approche descriptive-analytique et un questionnaire électronique ont été utilisés pour collecter des données auprès d'un échantillon non probabiliste dans la ville de Laghouat. Les résultats ont montré que le public se fie à l'internet et aux médias sociaux comme principales sources d'information sur l'environnement. L'étude a également montré l'impact des campagnes sur les connaissances et les comportements environnementaux, avec des différences selon le sexe, le lieu et le niveau d'éducation. L'étude recommande d'intégrer les méthodes de communication et de tenir compte de la diversité du publicen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصالen_US
dc.subjectالتسويقen_US
dc.subjectالسلوك البيئيen_US
dc.titleالتسويق الإجتماعي ودوره في دعم السلوك البيئي لدى المتلقيen_US
dc.title.alternativeدراسة مسحية على عينة من متابعي الحملات الإعلامية البيئيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2075.070.pdf3.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.