Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10022
Title: تأثير الإتصال الرقمي على السلوك الإستهلاكي للجزائريين
Other Titles: دراسة استطلاعية لعينة من الشباب الجزائري
Authors: عكرود, سفيان
Keywords: الإتصال الرقمي
الإستهلاك
الجزائر
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة الجزائر3: كلية علوم الإعلام والإتصال
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الاتصال الرقمي، ومدى تأثيره على السلوك الاستهلاكي للشباب الجزائري، من خلال التعرف على أهم التقنيات والاستراتيجيات المستخدمة في هذا النوع من الاتصال للترويج للسلع والخدمات، مع رصد الوضع الراهن للسلوك الاستهلاكي لدى الشباب الجزائري. وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج، كان أهمها، أن الاتصال الرقمي يساهم بشكل كبير في تعريف الشباب بمختلف السلع والخدمات المعروضة عن طريق الأنترنت، كما يساهم في دفع عدد كبير منهم للقيام بعملية الشراء، ويعود ذلك حسب نتائج الدراسة إلى الثقة التي تحظى بها المنتجات المروج لها إلكترونيا لدى الشباب،كما نتج عن الاتصال الرقمي بروز نوع جديد من المستهلكين الرقميين، غالبيتهم يصنفون ضمن المستهلكين المحللين الذين يقومون باستخدام عدة مواقع للأنترنت لتقييم المنتجات المعروضة ومقارنة الأسعار، والاطلاع على مواصفاتها وخصائصها، لجمع أكبر قدر ممكن من المعلومات قبل إتمام عملية الشراء. This studyaimed to shed light on digital communication, and the extent of its impact on the consumer behavior of Algerian youth, by identifying the most important techniques and strategiesused in this type of communication to promotegoods and services, while monitoring the current state of consumer behavioramong Algerian youth. This studyconcludedwith a number of results, the most important of whichwasthat digital communication contributesgreatly to introducingyoung people to the variousgoodsand services offered via the Internet, and alsocontributes to pushing a large number of them to make the purchaseprocess, and thisis due, according to the results of the study, to the trust in the products. Promotedelectronically to young people, and digital communication has alsoresulted in the emergence of a new type of digital consumers, the majority of whom are classified as analyticalconsumerswho use several Internet sites to evaluate the productsoffered, compare prices, and viewtheirspecifications and characteristics, to collect as much information as possible beforecompleting the purchaseprocess. Cette étude visait à identifier la communication numérique et son impact sur le comportement de consommation de la jeunesse algérienne, en identifiant les techniques et stratégies les plus importantes utilisées dans ce type de communication pour promouvoir les produits et services, tout en surveillant l'état actuel du comportement des jeunes consommateurs. L'étude conclut sur un certain nombre de résultats, dont le plus important est que la communication numérique contribue à faire découvrir aux jeunes les différents produits et services proposés via Internet, et contribue également à pousser un grand nombre d'entre eux à effectuer un achat. Cela est dû, selon les résultats de l'étude, à la confiance dont jouissent les produits promus. Elle est largement utilisée par les jeunes par voie électronique, et la communication numérique a également entraîné l'émergence d'un nouveau type de consommateurs numériques, majoritaires. qui sont classés comme des consommateurs analytiques qui utilisent plusieurs sites Internet pour évaluer les produits proposés, comparer les prix et consulter leurs spécifications et caractéristiques, afin de collecter autant d'informations que possible avant de terminer le processus d'achat.
Description: 700ص.
URI: https://dspace.univ-alger3.dz/jspui/handle/123456789/10022
Appears in Collections:دكتوراه علوم الاعلام والاتصال

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
د.2061.070.pdf24.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.